((قسمت اول))
خیلی وقتا از مدیران باتجربه میشنیدم كه معترضانه میگویند:كاركنان دیگر در كار انگیزه ای ندارند»، خب اگر این موضوع واقعیت داشته باشه،تقصیر مدیران و روشهای مدیریتی است نه كاركنان!
به نظر بنده بیانگیزگی كاركنان تقریبا ناشی از یكیاز این عوامل محیطی است: گزینش، هدفهایمبهم و نامشخص، نظام ارزیابی عملكرد، نظام قدردانی و پاداشدهی مدیران یا عدمتوانایی مدیر در نشاندادن و قبولاندن كارآمدی نظامهای ارزیابی و پاداشدهی انسازمان به كاركنان
بهترین روش برای درك وضعیت انگیزه كاركنان، وابستهدانستن آن به سازمان میباشد. زمانی كه رابطه مذكور قدرتمند است، كاركنان بهاحتمال بسیار زیاد انگیزه دارند، چنانچه این رابطه آنها ضعیف باشد، به احتمال زیادتلاش و عملكرد كاركنان با مشكل روبهرو می شود.
چنانچه نظام ارزیابی عملكرد داروخانه به منظور ارزیابیعوامل غیرعملكردی نظیر وفاداری، ابتكار یا شجاعت طراحی شده باشد، تلاش بیشترااما به نمره ارزیابی بالاتر منجر نخواهد شد. احتمال دیگر این است كه بعضی ازكاركنان، به غلط یا درست تصور كنند كه رییس آنها را دوست ندارد. در نتیجه، اینگونه كاركنان انتظار دارند تا رییس بدون توجه به تلاش و كوشش آنها نمره ارزیابیشانرا كم بدهد، پس یكی از علل احتمالی پایین بودن انگیزه كاركنان این است كه تصور میكنندهر چه زیاد كار كنند باز هم احتمال اینكه عملكردشان خوب ارزیابی شود، كم است
ادامه مطلب
قوانین،برای تبدیل شدن از یک مدیر خوب به یک مدیر عالی
كاركنان ,ارزیابی ,كه ,انگیزه ,احتمال ,زیاد ,نظام ارزیابی ,یكی از ,و پاداشدهی ,به احتمال ,است كه
درباره این سایت