خیلی وقتا از مدیران باتجربه میشنیدم كه معترضانه میگویند: كاركنان دیگر در كار انگیزه ای ندارند»، خب اگر این موضوع واقعیت داشته باشه، تقصیر مدیران و روشهای مدیریتی است نه كاركنان!
به نظر بنده بیانگیزگی كاركنان تقریبا ناشی از یكی از این عوامل محیطی است: گزینش، هدفهای مبهم و نامشخص، نظام ارزیابی عملكرد، نظام قدردانی و پاداشدهی مدیران یا عدم توانایی مدیر در نشاندادن و قبولاندن كارآمدی نظامهای ارزیابی و پاداشدهی ان سازمان به كاركنان
بهترین روش برای درك وضعیت انگیزه كاركنان، وابسته دانستن آن به سازمان میباشد. زمانی كه رابطه مذكور قدرتمند است، كاركنان به احتمال بسیار زیاد انگیزه دارند، چنانچه این رابطه آنها ضعیف باشد، به احتمال زیاد تلاش و عملكرد كاركنان با مشكل روبهرو می شود.
چنانچه نظام ارزیابی عملكرد داروخانه به منظور ارزیابی عوامل غیرعملكردی نظیر وفاداری، ابتكار یا شجاعت طراحی شده باشد، تلاش بیشتر ااما به نمره ارزیابی بالاتر منجر نخواهد شد. احتمال دیگر این است كه بعضی از كاركنان، به غلط یا درست تصور كنند كه رییس آنها را دوست ندارد. در نتیجه، این گونه كاركنان انتظار دارند تا رییس بدون توجه به تلاش و كوشش آنها نمره ارزیابیشان را كم بدهد، پس یكی از علل احتمالی پایین بودن انگیزه كاركنان این است كه تصور میكنند هر چه زیاد كار كنند باز هم احتمال اینكه عملكردشان خوب ارزیابی شود، كم است
((قسمت اول))
قوانین،برای تبدیل شدن از یک مدیر خوب به یک مدیر عالی
كاركنان ,ارزیابی ,كه ,انگیزه ,احتمال ,مدیران ,این است ,نظام ارزیابی ,یكی از ,به احتمال ,تلاش و
درباره این سایت