محل تبلیغات شما

http://www.sibtayn.com/fa/images/stories/icons/22.gifhttp://www.sibtayn.com/fa/images/stories/icons/22.gifhttp://www.sibtayn.com/fa/images/stories/icons/22.gifhttp://www.sibtayn.com/fa/images/stories/icons/22.gifhttp://www.sibtayn.com/fa/images/stories/icons/22.gif

اخلاق پزشکی در اسلام (2)

علاوه بر اینکه پزشکی مسؤولیتی دینی است که به حد وجوب کفایی می‌رسد, کافی است بگوییم اهمیت دادن اسلام به این علم تا آن حد است که آن را با علم ادیان (و غیره ازعلوم همانطور که در متن‌ها آمده) مقایسه کرده است. و این دو علم تنها علم‌هایی هستند که می‌بایست به آنها توجه خاصی کرد و برای رسیدن به آن‌ها باید سعی و تلاش کرد.علاوه بر اینکه پزشکی یک مسؤولیت دینی است, یک ضرورت اجتماعی و انسانی و رسالت اخلاقی و مسؤولیت عقلی نیز می‌باشد, چون:
۱ـ ضرورتی است انسانی و اجتماعی, زیرا بر انسان واجب است تا در پیشبرد روند انسانی به سوی تحقق اهداف و بینش‌هایش و آرزوی رسیدن به سعادت و خوشبختی, سعی و تلاش کند تا به بالاترین درجات کمال انسانی برسد که با رسیدن به آنجا عوامل و نشانه‌های بدبختی و خستگی از بین خواهد رفت.
۲ـ مسؤولیتی عقلی است که به ناچار باید باشد تا انسان‌ها باقی بمانند و برای کاهش بدبختی و بلا و درد‌ها به آن نیازمندیم.
۳ـ بالاخره رسالتی است اخلاقی, جای شک و بدگمانی در آن نیست, چون از والایی و کمال نفسی صحبت می‌کند که نفوس دیگران را راضی کرده و به آنان آرامش و اطمینان می‌بخشد و برای همین است که هیچ کس پزشکی را, که از درمان مریض امتناع می‌ورزد, نمی‌بخشد. البته اگر توانایی آن را داشته باشد, یا به علت کمبود پول مریض امتناع کند, پس تمام مردم, آن پزشک را فاید اخلاق والا و پاک می‌دانند.

پزشک و تجارت

از نظر اسلام, پزشکی حرفه‌ای نیست که به وسیله آن ثروت اندوزی کرد و به خاکستر دنیا دست یافت. بلکه رسالتی است انسانی و مسؤولیتی شرعی در درجه اول است, چون هر حرفه‌ای که صاحبش قصد دارد از آن به پول برسد, مختار است که با این یا آن معامله کند, اگر قانع شود که این معامله‌اش او را به پول قانع کننده‌ای می‌رساند. واگر دریافت که این معامله نمی‌تواند گرسنگی و احتیاجش را برآورده سازد, می‌تواند با او معامله نکند. قطعا این ها شامل حال پزشک نمی‌شود, چون کسی که از درمان مجروحی دست بکشد – همانطور که قبلاً ذکر شد – قطعاً شریک زخم زننده است. و برای گرفتن مزد یا زیادی آن یا به هر علتی دیگر, حق آن را ندارد که در درمان تعلل کند. همچنین در درمان بیمار نمی‌تواند سهل انگاری یا سستی از خود نشان بدهد, همانطور که بعداً خواهیم دید.

مزد پزشک

آنچه ذکر کردیم به معنای این نیست که پزشک اصلا نباید مزد خود را بگیرد, چون در این صورت بیشتر پزشکان سربار دیگران خواهند بودو دیگر این که باعث می‌شود بیشتر مردم به فراگیری این علم روی نیاورند. جدای از نبوغ و ابداع که در آن به وجود نمی‌آورند, در نهایت انسانیت را از یک عنصری مهم, بلکه می‌توان گفت از مهمترین عناصر آسایش و سعادت بخش انسانیت و پیش برنده آن به پله‌های مختلف کمال و عظمت, محروم خواهد کرد.

پزشکی در دایره تجارت

اگر هدف از آموختن پزشکی به دست آوردن مال و منال باشد, در این صورت دوری از احساس انسانی و عاطفه‌ای و مسؤولیت‌های شرعی و اخلاقی را به دنبال خواهد داشت و علاوه بر آن ممکن است این علم و همچنین علوم بسیار دیگر وبالی بر انسان وانسانیت شود و به ناچار, نسبت ابداع و ژرف نگری در آن جامعه با حجم عمل و عاملان آن در آنجا هماهنگ نیست در نتیجه برای جامعه و نسل‌های آینده از معارف دقیق و مهم چیزی باقی نمی‌ماند تا به آنان ارائه شود, و به روی جامعه آفاق جدیدی در زمینه‌های مختلف گشوده نخواهد شد.
همچنین مؤسسه‌های پزشکی, حرفه‌هایی خشک خواهند داشت که به غارت ثروت و نابودی انسان اهمیت بیشتری می‌دهد تا به سعادت او که در این صورت بر گرفتاری‌ و مصیبت‌هایش می‌افزاید. بله دراین صورت شمارش مع رونق گیری علوم پزشکی شروع خواهد شد و بیشتر آموزش یافتگان, بدون درک به روخوانی خواهند پرداخت. سپس به جهل و نادانی که بیشتر, سستی و سهل انگاری را در پی دارد, خواهد انجامید. به دنبال آن, انسان اخلاق و انسان بودنش را از دست می‌دهد و به موجودی خسیس و خوار مبدل می‌شود و به گفته امام علی (علیه‌السلام): چون چارپایی بسته می‌شود که هم و غمش علفش خواهد شد.»

زندانی کردن پزشکان نادان 

به خاطر آنچه گفته شد اسلام, با قدرت و دور اندیشی در مقابل این مسأله ایستاده است.زیرا اشتغال نادان در امر پزشکی, بیشتر به افزایش درد و رنج‌های مریض منجر می‌شود و آسایش و آینده‌اش را (اگر نگوییم زندگی بسیاری را) به خطرات زیادی می‌کشاند. و همان طور که علمای فاسد, دین را به فساد می‌کشانند, پزشکان نادان نیز بدن‌ها را فاسد می‌کنند و آسایش و سعادت انسان را در دنیا می‌ربایند, پس جلوگیری از آنان و ایستادگی در مقابل آنان با تمام قدرت, واجب است.

خلاصه: بهتر است پزشک ماهر, اگر می‌خواهد به عملی اقدام کند که احتمال می‌دهد برای مریض خطری در برداشته باشد, از ولی مریض اگر کودک یا دیوانه باشد یا از خود مریض اگر بالغ و عاقل باشد, برائت بگیرد. 

قوانین،برای تبدیل شدن از یک مدیر خوب به یک مدیر عالی

چرا کارمندان یا به اصطلاح کارگران از کارشان رضایت ندارند 3

چرا کارمندان یا به اصطلاح کارگران از کارشان رضایت ندارند 2

پزشکی ,انسانی ,مریض ,انسان ,پزشک ,علم ,و به ,است که ,که به ,که در ,انسانی و

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

روانشناسی و روش تدریس نوین (دانش ثریا) arecovsmal ♥ೋღ عکس ها و مطالب جالب ღೋ♥ شمس تبریزی و شعرهایش مرکز مطالعات طب سوزنی شعبه خراسان رضوی خرید محصولات خاص:قاب گوشی تیشرت اسکارف لوازم جانبیps4 چاقو دستبند و... phtamecunte roksi nallelahou صبح لرستان